ali akbar آزادگان نهروان و تکریت 20rahimian
مقدم شما گلباران

آزادگان نهروان و تکریت 20
دوست یابی ،فرهنگی ، اجتماعی
قالب وبلاگ
قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(6)یوسف مجتهد - در تبصره2 ماده 21 کلیه دستگاه‌های مشمول قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موظفند پس از بازنشستگی یکی از ایثارگران از محل سهمیه استخدامی خود یکی از فرزندان آنان شامل فرزندان شهدا، جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان، اسرا و مفقودالاثرها را با رعایت شرایط عمومی گزینش در آن دستگاه استخدام نمایند.

این تبصره تکمیل ماده 48 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است که در آن دستگاه‌های اجرایی موظف به استخدام یکی از فرزندان ایثارگران شده‌اند. با تمهیداتی که در این دو بند قانونی پیش‌بینی شده است همه دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای آن خواهند بود.

در ماده22 قانون جامع، بنیاد مکلف شده است به همسر و والدین شهدا، جانبازان و آزادگانی که بنابه تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از عائله تحت تکفل محجور و معلول خود نگهداری می‌کنند به میزان یارانه موضوع قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، پرداخت نماید.

در این‌باره میزان درصد یا مدت اسارت مبنای عمل نمی‌باشد و این موضوع شامل همه آزادگان و جانبازان خواهد بود. براساس ماده23 بنیاد مکلف است به کلیه والدین شاهد به میزان معادل یک‌ونیم برابر حداقل حقوق کارکنان دولت مستمری پرداخت نماید. حداقل حقوق کارمندان دولت در سال جاری 4900000ریال می‌باشد. لذا حداقل دریافتی مستمری‌بگیران شهدا مبلغ 7350000 ریال می‌باشد، البته بنیاد از سال‌های گذشته این موضوع را آغاز کرده بود.

این پرداخت به عنوان مستمری بوده و با پرداخت حقوق به والدین معظم شهدا که تحت کفالت شهید بوده و حکم حقوقی وی را دریافت می‌کنند متفاوت است. همسران شهدا، همسران جانبازان 50درصد و بالاتر، شیمیایی و اعصاب و روان متوفی یا در قید حیات و همسران آزادگان با سابقه 5سال اسارت و بیشتر که قبل از اسارت با آنان ازدواج کرده‌اند، چنانچه شاغل باشند می‌توانند با 5سال سنوات ارفاقی از امتیاز بازنشستگی پیش از موعد با دریافت حقوق و مزایای کامل برخوردار شوند. برای همسران جانبازان شیمیایی و اعصاب و روان درصد جانبازی ملاک‌عمل نمی‌باشد. همسران جانبازان زیر 50درصد و آزادÚ

�ان با سنوات کمتر از 5سال می‌توانند از یک تا 5سال سنوات ارفاقی برابر آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، استفاده کنند.

برابر تبصره 2 ماده 24 همسران شاهد، همانند همسران جانبازان می‌توانند از کاهش ساعت کاری برخوردار شوند. این تبصره از نکات مورد غفلت نمایندگان در تصویب قوانین است، به دلیل آنکه در کلیه قوانین مصوب قبلی چیزی به نام کاهش ساعت کاری همسران جانبازان به تصویب نرسیده است که موضوع کاهش ساعت کاری همسران شهدا را به آن ارجاع می‌دهند.

آنچه برای جانبازان به تصویب رسیده است، ماده11 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی است و شامل کلیه افرادی است که مراقبت و پرستاری از جانبازان را برعهده دارند و اختصاصی به همسران آنان ندارد. یکی از موانع بزرگ برای استفاده از قانون بازنشستگی پیش از موعد جانبازان وجود شرط سنی 50سال بود که در اصلاحیه قانون سال83 شرط سنی برای مشمولین قانون کار حذف ولی به دلیل غفلت در تصویب قانونی عادلانه مشمولین قانون استخدام کشوری و لشکری از آن محروم شدند. در تبصره3 ماده 24 رعایت شرط سنی برای کلیه جانبازان حذف و این تبعیض ناروا رفع گردید.

از نکات تازه در قوانین و تسهیلات مرتبط با ایثارگران پرداخت حق سرپرستی به همسران شهدا و همسران جانبازان 50درصد و بالاتر و همسران آزادگان متوفی که فرزند آزاده را تحت تکفل قانونی خود داشته باشند به میزان معادل حداقل حقوق کارکنان دولت می‌باشد.

افرادی که حضانت از فرزندان محروم از مادر را نیز برعهده داشته باشند مشمول این حق سرپرستی خواهند شد. لذا بنیاد باید برای همه همسران مشمول، با افتتاح حساب بانکی مجزا نسبت به پرداخت حق سرپرستی آنان از ابتدای تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی اقدام نماید. در ماده 26 قانون جامع بر پرداخت حق پرستاری مطابق با قوانین گذشته تاکید شده است، لکن آنچه در این قانون به آن اشاره شده، بحث حق همیاری است که در کنار حق پرستاری به تصویب رسیده است.

بحث حق پرستاری و حق همیاری پس از بحث‌های کارشناسی در مجلس هفتم و هشتم به تصویب رسید و بنیاد باید با تفکیک مبانی این موضوع برگرفته از بحث‌های کارشناسی در جلسات کمیسیون اجتماعی مجلس این حق جانبازان را پرداخت نماید.

مدت خدمت داوطلبانه جانبازان، رزمندگان، آزادگان و شهدا قبل از استخدام در صورت تمایل جزء سنوات قابل قبول بازنشستگی با مأخذ مشاغل سخت و زیان‌آور بر مبنای یک‌ونیم برابر محاسبه می‌شود. مابه‌التفاوت کسور بیمه و بازنشستگی سهم کارمند، کارگر و کارفرما برای مدت مذکور به مأخذ آخرین وضعیت استخدامی برعهده دولت است که باید محاسبه و یکجا به صندوق‌های مربوط واریز شود.

در ماده 28 کلیه دستگاه‌های مشمول مکلف شده‌اند مقطع تحصیلی شهدا و مفقودان زیردیپلم را دیپلم محاسبه نموده و مزایای یک مقطع تحصیلی بالاتر را برای کلیه شهدا و مفقودان، همانند جانبازان و آزادگان اعمال و حقوق و مزایای آنان را مطابق با مقطع بالاتر محاسبه نمایند.

قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(7)

یوسف مجتهد - برخی از ایثارگران طی تماس‌هایی خواستار توضیحات بیشتری درباره حق سرپرستی همسران شده‌اند که توضیحات بیشتر ارائه می‌شود.

براساس ماده(25) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حق‌سرپرستی به 4گروه تعلق می‌گیرد. حق سرپرستی معادل حداقل حقوق کارکنان دولت در هر سال است که میزان آن در ابتدای هرسال توسط هیات وزیران تعیین و اعلام می‌شود، لذا این مبلغ ثابت نیست و در هر سال با افزایش حداقل حقوق کارکنان دولت افزایش می‌یابد.

4گروهی که مشمول دریافت این حق می‌شوند عبارتند از:
1- همسران شاهد سرپرست خانواده 2- همسران آزادگان متوفی که فرزند یا فرزندانی از آنان را تحت تکفل قانونی داشته باشند 3- افراد حضانت کننده از فرزندان محروم از مادر 4- همسران جانبازان 50درصد و بالاتر. نکته‌ای که درباره همسران جانباز 50درصد و بالاتر لازم است بیان شود این است که همه همسران جانبازان 50درصد و بالاتر مشمول بهره‌مندی از حق سرپرستی هستند و داشتن فرزند برای آنان شرط نیست. در فصل پنجم قانون جامع خدمات‌رسانی به اشتغال و کارآفرینی اشاره شده است. مشمولین این فصل خانواده شاهد، جانبازان، همسر و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر و آزادگان و همسر و فرزندان آنان هستند. رزمندگان و خواهر و بردار شهید در اولویت‌های بعدی استفاده از تسهیلات این فصل قرار می‌گیرند.

برابر ماده 31 این قانون همه کارفرمایانی که با هماهنگی بنیاد به جذب افراد فوق اقدام کنند، مشمول تخفیفات و تسهیلات ذیل قرار می‌گیرند:
الف- حق بیمه سهم کارفرما برای جانبازان، آزادگان و فرزندان شاهد به میزان 100درصد و سایر مشمولان به میزان 50درصد حداقل به مدت 5‌سال توسط بنیاد پرداخت می‌شود.
ب- کاهش مالیات کارفرمایان از طریق احتساب 150درصد حقوق پرداختی به ایثارگران جدیدالاستخدام به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی به مدت 5‌سال.
ج- پرداخت 75درصد یارانه حداقل حقوق و دستمزد، موضوع ماده(42) قانون کار به مدت 18ماه به کارفرمایانی که حداقل به مدت 5‌سال ایثارگران مشمول را جذب و استخدام کنند.
برابر ماده (34)، دستگاه‌ها و مراکز ارائه‌دهنده خدمات مکلفند تا 30درصد از امکانات خود را به ایثارگران مشمول واگذار کنند. واگذاری غرفه‌های میادین و بازارچه‌های خود اشتغالی و دکه، سهمیه پذیرش دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت آموزش‌های مهارتی و تخصصی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به همراه تسهیلات رفاهی به ویژه خوابگاه، اجرای دوره‌های کارورزی توسط دستگاه‌های اجرایی و اعزام نیروی کار به خارج کشور توسط دستگاه‌های مشمول این قانون، ازجمله خدماتی است که باید به ایثارگران مشمول ارائه شود.

در قانون جامع، بنیاد موظف به ایجاد صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران شده است. منابع این صندوق از بودجه عمومی، وجوه و اقساط برگشتی و منابع داخلی بنیاد تامین خواهد شد.
درصورتی که دستیابی فرزندان شاهد، جانبازان 25درصد و بالاتر و آزادگان برای مشاغل مناسب نیاز به فراگیری دوره‌های آموزشی و مهارتی باشد، در طول دوره آموزش حداکثر تا 18ماه کمک هزینه زندگی معادل 75درصد حداقل حقوق کارکنان دولت برای یک‌بار از طرف بنیاد پرداخت می‌شود.

فصل ششم قانون جامع به موضوع معیشت و رفاه ایثارگران پرداخته است. کسورات سهم بازنشستگی سهم اسرا، آزادگان و جانبازان شاغل و حالت اشتغال در همه دستگاه‌های مشمول ماده(2) این قانون به قرار زیر پرداخت می‌شود:
تمامی دستگاه‌های اجرایی از محل اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبارات ابلاغی و شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، موسسات غیرانتفاعی وابسته به دولت و نهادهای عمومی غیردولتی که از بودجه عمومی استفاده می‌کنند از محل هزینه عملیات جاری خود نسبت به پرداخت کسورات بازنشستگی اقدام می‌کنند. پرداخت کسورات سهم بازنشستگی ایثارگران فوق‌الذکر که شاغل در بخش غیردولتی مشمول قانون کار و تامین اجتماعی هستند هرساله در لوایح بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی شده، در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرارمی‌گیرد.

براساس ماده 38 قانون جامع،‌ حقوق و مزایای پرسنل وظیفه و نیروهای داوطلب غیرشاغل در دستگاه‌های موضوع ماده(2) این قانون که از طریق نهادهای مختلف به صورت بسیج مردمی به جبهه اعزام و به دلیل حضور در جبهه یا بر اثر ترور، شهید، مفقودالاثر و جانباز از کار افتاده کلی و آزاده از کار افتاده کلی شده‌اند، همطراز کادر نیروهای مسلح تعیین و توسط بنیاد پرداخت خواهد شد. نکته حائز اهمیت در این ماده پرداخت حقوق این افراد براساس احکام کادر ثابت نیروهای مسلح خواهد بود که تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نپذیرفته است. البته حقوق این افراد توسط بنیاد پرداخت می‌شود اما این پرداخت برابر احکامی است که خود بنیاد نسبت به صدور آنها اقدام می‌کند. لازم به ذکر است که احکام حقوقی شهدا از گذشته برابر احکام حقوقی کادر ثابت نیروهای مسلح صادر و توسط بنیاد پرداخت می‌شده است که این اختلاف پرداخت خلاف قانون، در مطالب بعدی تشریح خواهد شد.


قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(8)

یوسف مجتهد - براساس تبصره یک قانون حالت اشتغال، برای آن دسته از شهدا و جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی که مستخدم دولت نیستند باتوجه به میزان تحصیلات و تخصص آنها توسط بنیاد شهید با تنفیذ مقام معظم رهبری از محل کمک دولت به بنیاد شهید حقوق و مزایای همطراز نظام هماهنگ پرداخت خواهد شد.

از همان ابتدا به‌دلیل مغایرت این قانون با سایر قوانین در معیار پرداخت حقوق شهدا و جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی براساس قانون نظام هماهنگ یا قانون نیروهای مسلح ناهماهنگی ایجاد شد. البته به‌دلیل اینکه این پرداخت نیاز به تنفیذ مقام معظم رهبری داشت، ستاد کل نیروهای مسلح گردش کاری را با عنوان دستورالعمل نحوه اجرای قانون حالت اشتغال در تاریخ 74.6.19 به تصویب مقام معظم فرماندهی کل قوا رساند. در ماده6 این دستورالعمل مقرر شده است که حقوق و مزایای حالت اشتغال، بازنشستگی، وظیفه و مستمری، از تاریخ تصویب قانون حالت اشتغال (72.6.30) براساس احکام حقوقی که از سوی سازمان‌های ذی‌ربط نیروهای مسلح صادر می‌شود، توسط بنیاد شهید پرداخت شود.

نظر به اینکه حقوق شهدا از همان ابتدا و قبل از قانون حالت اشتغال با صدور احکام توسط سپاه و پرداخت آن توسط بنیاد شهید انجام می‌گرفت، پس از تصویب قانون حالت اشتغال این روند نیز ادامه پیدا کرد، لکن حقوق جانبازان با وجود قانون برقراری حقوق وظیفه که تا آن زمان پرداخت نشده بود با تصویب قانون حالت اشتغال و به‌مرور و با کندی آغاز شد. این پرداخت نکات قابل تأملی دارد که به آن اشاره خواهد شد:

1- جانبازان و آزادگان ازکارافتاده، قبل از تصویب قانون حالت اشتغال برابر قوانین مصوب باید از تاریخ مجروحیت از حقوق وظیفه برخوردار می‌شده‌اند که از این حق قانونی محروم مانده‌اند و پس از آن هم اقدامی‌ برای تحقق حقوقی قانونی آنان صورت نگرفته است.

2- برقراری حقوق حالت اشتغال برای جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی به‌دلیل صدور تدریجی احکام ازکارافتادگی آنان توسط کمیسیون پزشکی بنیاد، با تأخیر چندساله پرداخت شده است و مراجعه جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی برای صدور رأی با گذشت حدود 20سال از تاریخ تصویب قانون حالت اشتغال، همچنان ادامه دارد.

3- باتوجه به تبصره یک قانون حالت اشتغال که برقراری حقوق شهدا و جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی را منوط به تنفیذ مقام معظم رهبری می‌داند و گردش‌کار دستورالعمل نحوه پرداخت حقوق حالت اشتغال که به تصویب فرماندهی معظم کل قوا رسیده، پرداخت این حقوق را براساس احکام حقوقی نیروهای مسلح می‌داند، چگونه است که از یک قانون و گردش‌کار مصوب2 برداشت مختلف صورت می‌گیرد و حقوق جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی براساس احکام حقوقی نیروهای مسلح پرداخت نمی‌شود؟

4- جانبازان و آزادگان صبورانه صدور تدریجی احکام ازکارافتادگی خود را پذیرفتند، لکن نمی‌دانستند که مجلس با ارائه اطلاعات غلط معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد، حق مسلم آنان را درخصوص مطالبات قانونی حالت اشتغال از ابتدای تصویب قانون نادیده می‌گیرد و با اصلاح قانون در بودجه سال 90 و 91 مطالبات آنان را تضییع می‌کند. اصلاحیه مجلس درباره تعیین میزان مطالبات جانبازان و آزادگان از تاریخ تشخیص کمیسیون پزشکی و نه از تاریخ تصویب قانون، تضییع حق آشکاری است که با گردش‌کار مصوب فرماندهی کل قوا که حقوق و مزایای حالت اشتغال ایثارگران را از تاریخ تصویب قانون حالت اشتغال می‌داند، مغایر است. البته مجلس به این اشتباه پی‌برد و در بودجه سال92 ابتدا نسبت به اصلاح اشتباهات خود در بند66 بودجه92 اقدام کرد، لکن پس از برگشت دوباره لایحه بودجه جهت تأمین نظر شورای نگهبان نسبت به حذف بند66 از بودجه92 اقدام کرد و بر ادامه روند تضییع حق جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی مهر تأیید زد.

5- نیروهای مسلح تابع سیاست‌های ستاد کل هستند. وقتی آن ستاد سیاست‌ها را ابلاغ می‌کند لازم‌الاجراست. با عنایت به اینکه سیاست‌های پرداخت قانون حالت اشتغال به تصویب مقام معظم رهبری رسیده و به‌طور رسمی ابلاغ شده ، مجلس باید هماهنگ با آن سیاست نسبت به تصویب قوانین اقدام کند، لذا اصلاح مجدد تبصره 5 قانون حالت اشتغال و احقاق مطالبات قانونی جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی مورد انتظار است.

در تبصره ماده 38 بر پرداخت حقوق وظیفه جانبازان غیرحالت اشتغال برابر قوانین نیروهای مسلح تأکید شده است. جانبازان و آزادگانی که براساس آرای کمیسیون پزشکی ازکارافتاده کلی شناخته نشوند ولی ازکارافتادگی آنان براساس بند ب و ج قوانین نیروهای مسلح تأیید شود، مشمول دریافت حقوق وظیفه خواهند بود


قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(9)

بوسف مجتهد - اغلب ایثارگران در تماس‌های خود اعلام می‌کنند باتوجه به اینکه رئیس جمهور برابر قانون نسبت به ابلاغ قانون جامع به دستگاه‌های اجرایی اقدام نکرده است تکلیف ایثارگران در مواجهه با عدم‌تمکین دستگا‌ه‌های اجرایی به این قانون چیست؟


قانون در این خصوص صراحت دارد برابرمواد1و2 قانون مدنی در صورت استنکاف رئیس‌جمهور از امضا و ابلاغ قانون ظرف مدت 5روز به دستگاه‌های اجرایی، به دستور رئیس‌مجلس روزنامه رسمی کشور موظف است ظرف مدت 72ساعت مصوبه را چاپ و منتشر کند و قانون 15روز پس از انتشار، در سراسر کشور لازم‌الاجرا خواهد بود. قانون جامع خدمات‌سانی پس از استنکاف رئیس‌جمهور به دستور رئیس‌مجلس در تاریخ 91.12.28 در روزنامه رسمی چاپ و منتشر شده است و دستگاه‌های اجرایی مکلف به اجرای آن هستند و بهانه دستگاه‌های اجرایی مبنی بر عدم‌ابلاغ قانون به آنان مسموع نیست و در صورت پیگیری ایثارگران از طریق دیوان عدالت اداری با مسئولین و دستگاه‌های متخلف برخورد خواهد شد.

در ماده 39قانون جامع بر پرداخت حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان شهید، مفقودالاثر، اسیر، آزاده و جانباز از کارافتاده کلی دستگاه‌ها اعم از لشکری و کشوری براساس قوانین نیروهای مسلح تاکید شده است. لذا تمامی جانبازان و آزادگانی که در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت بوده و به عنوان تبصره6 قانون حالت اشتغال از دستگاه اجرایی حقوق حالت اشتغال دریافت می‌کنند باید با مراجعه به ایثارگران مستقر در یگان‌های نیروهای مسلح متقاضی صدور احکام خود براساس احکام کادر همطراز در نیروهای مسلح شوند و تا پایان 30سال‌خدمت، با دریافت ترفیعات همطراز کادر ثابت با آنان رفتار شود.

مهمترین بخش قانون جامع تبصره 2 ماده39 است که در آن به قطع حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی در صورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده2 قانون اشاره شده است. نمایندگان مجلس در جلسه علنی دوم تیرماه با تصویب یک فوریت طرح اصلاح تبصره2 ماده 39قانون جامع موافقت کردند، در صورت تصویب نهایی این طرح در مجلس، حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان در صورت اشتغال به کار در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده2 قانون جامع قطع نخواهد شد.

ماده40 و تبصره‌های آن به نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی اشاره دارد. برابر این ماده قانونی حقوق حالت اشتغال ایثارگران فوق، معادل آخرین حقوق و مزایای دریافتی تعیین و هرساله متناسب با افزایش ضریب حقوق شاغلان اضافه خواهد شد. نکات مهم ماده 40 و تبصره‌های آن به شرح زیر است:

1- معیار حقوق بازنشستگی اعداد و ارقام ریالی مندرج در احکام کارگزینی نمی‌باشد بلکه کلیه دریافتی‌ها شامل حقوق و مزایا در آخرین پرداخت معیار حقوق بازنشستگی می‌باشد.

2- بازنشستگان حالت اشتغال همواره از افزایش ضریب ریالی حقوق، متناسب با حقوق شاغلان بهره‌مند خواهند شد.

3- کلیه مشمولان حالت اشتغال چنانچه برابر قانون حالت اشتغال یا حسب سایر قوانین بازنشستگی در سنوات گذشته بازنشسته شده باشند، حقوق بازنشستگی آنان باید مشابه کارکنان شاغل همطراز در سال تصویب قانون جامع تطبیق و اعمال گردد. لذا کلیه جانبازان و آزادگانی که باتوجه به وضعیت جسمی احتمال از کارافتادگی آنان وجود دارد باید با مراجعه به کمیسیون پزشکی نسبت به صدور رای آنان اقدام و چنانچه در سنوات گذشته برابر هر قانون و مقرراتی بازنشسته شده باشند وضعیت حقوق آنان همطراز کارکنان شاغل در سال‌جاری شود.

4- برابر ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مقرر شده بود پس از کسر حق بیمه، حقوق بازنشستگی شهدا، جانبازان و ‌آزادگان از طریق صندوق تامین اجتماعی پرداخت شود. باتوجه به اینکه حکم این ماده هیچگاه اجرایی نشد لکن همواره نحوه پرداخت حقوق بازنشستگی مشمولین حالت اشتغالی که از بنیاد شهید حقوق خود را دریافت می‌کنند از دغدغه‌های ایثارگران بود. در تبصره 2ماده40 تکلیف این موضوع مشخص و پرداخت حقوق بازنشستگی مشمولین فوق به بنیاد شهید واگذار شده است. پرداخت حقوق بازنشستگی حالت اشتغال در دستگاه‌های اجرایی بر عهده صندوق‌های بازنشستگی دستگاه‌های ذی ربط خواهد بود.

5- مشمولان حالت اشتغال اعم از مشمولین تبصره یک و 6 قانون هنگام نیل به بازنشستگی از کلیه امتیازات منظور شده برای شاغلان همطراز مانند پاداش پایان خدمت‌و... برخوردار می‌شوند. دستگاه مجری حکم حقوق بازنشستگی مکلف به تامین و پرداخت حقوق و امتیازات مذکور خواهد بود. بنابراین جانبازانی که حقوق حالت اشتغال خود را از بنیاد شهید دریافت می‌کنند باید با مراجعه به بنیاد در صورت تکمیل 30سال سنوات، خواهان دریافت پاداش پایان خدمت شوند


قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(10)

یوسف مجتهد - برابر ماده41 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شاهد شامل والدین، همسر و فرزندان و خانواده جانبازان 70درصد شامل والدین، همسر و فرزندان در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکت‌های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه‌آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری یا معرفینامه بنیاد از پرداخت 50درصد هزینه بلیت معاف هستند.
تمامی مشمولان این ماده از پرداخت هزینه بلیت اتوبوس و متروی شهری معافند. با توجه به ماده فوق و لزوم هماهنگی بیشتر جهت بهره‌مندی همه ایثارگران فوق و خانواده آنها لازم است بنیاد در خصوص تهیه کارت شناسایی ایثارگری برای والدین، همسر و فرزندان جانبازان 70درصد و بالاتر اقدام کند تا در روند خدمات‌رسانی دچار مشکل نشوند.
برای اجرای تبصره این قانون شهرداری تهران و سایر شهرداری‌های کشور باید تمهیدات لازم برای بهره‌مندی ایثارگران از حمل‌ونقل درون‌شهری (اتوبوس و مترو) را فراهم آورند. مشمولان این ماده با معرفینامه بنیاد برای یک‌بار در سال از 50درصد تخفیف مستقیم بهای روز بلیت در پروازهای خارجی برخوردار می‌شوند. تخفیف درنظر‌گرفته‌شده در این ماده در بخش‌های دولتی و خصوصی توسط بنیاد، تامین و پرداخت می‌شود.
جانبازان و همسران آنان بدون قید درصد جانبازی، آزادگان و همسران آنان و همسران و والدین شهدایی که برای اولین بار به حج تمتع مشرف می‌شوند، از 5 تا 10درصد سهمیه حج تمتع هر سال بهره‌منده خواهند شد.براساس ماده44 قانون جامع، وزارت کشور موظف است ضمن هماهنگی‌های لازم، نسبت به ارائه خدمات ترددی ازجمله آرم و کارت تردد و مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و مناطق مربوط، برای جانبازان 25درصد و بالاتر به صورت رایگان اقدام کند. در سال جاری اجرای این قانون با مشکلاتی مواجه بوده لذا لازم است بنیاد با پیگیری جدی برای ادامه سال جاری و سال‌های آینده تمهیداتی را اتخاذ
کند تا این ماده قانونی به طور کامل اجرا شود.
ماده45 قانون جامع به موضوع واگذاری خودروی مناسب به جانبازان 50درصد و بالاتر و آن تعداد از جانبازان 25درصد تا 49درصدی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد ازنظر جسمی محدودیت حرکتی دارند، اشاره دارد. علاوه بر آن، آن تعداد از همسران و فرزندان شاهد و آزادگانی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد معلول شناخته می‌شوند می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. آیین‌نامه چگونگی واگذاری، میزان تسهیلات، کارمزد و میزان کمک بلاعوض، توسط بنیاد و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور تهیه ‌می‌شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
بخشی از تسهیلات پیش‌بینی شده در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران نیازمند، تهیه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی است. با توجه به پایان دولت دهم و عدم امکان تهیه این آیین‌نامه‌ها، دولت یازدهم موظف است برای جبران عقب‌افتادگی اجرای قانون، در اولین فرصت نسبت به تهیه آیین‌نامه‌های لازم اقدام کند. در ماده46 دولت مکلف شده است نسبت به تأمین و پرداخت 50درصد هزینه بیمه‌عمر خانواده‌های شاهد، جانبازان و آزادگان که توسط هیچ‌یک از دستگاه‌های دولتی تحت پوشش بیمه‌عمر نیستند، اقدام کند.
البته این ماده قانونی با مصوبه جلسه 86.5.26 هیأت وزیران که به استناد اصل 138 قانون اساسی به تصویب رسیده و در آن تمامی جانبازان و آزادگان اعم از شاغل و غیرشاغل و خانواده شاهد شامل والدین و همسران مشمول بیمه‌عمر و حوادث می‌شوند و سهم جانباز و دولت را بر عهده بنیاد شهید گذاشته است مغایرت دارد. نکته دیگری که در ماده46 قانون جامع وجود دارد اطلاق خانواده‌ شاهد به فرزندان شاهد است. در مصوبه هیأت وزیران مراد از خانواده شاهد فقط والدین و همسران بوده‌اند، لذا تعمیم بیمه‌عمر به فرزندان شهدا در قانون جامع مورد اشاره قرار گرفته است. از نکات مهم که طی سال‌های گ
ذشته مورد غفلت قرار گرفته تشکیل صندوق ذخیره ایثارگران است که در ماده47 قانون جامع به آن اشاره شده است.
آنچه از صندوق ذخیره مستفاد می‌شود مانند آن چیزی است که برای بسیجیان ایجاد شده است. در قانون ایجاد صندوق ذخیره بسیجیان آمده است بسیجیانی که عضو صندوق ذخیره دیگری نیستند می‌توانند ماهانه معادل یک‌درصد از حداقل حقوق پرسنل نیروهای مسلح را به حساب صندوق واریز کنند و دولت موظف است همه‌ساله معادل دو برابر مبلغ یاد‌شده را تحت عنوان کمک به صندوق اضافه کند. البته آنچه در ماده47 ذکر شده بسیار مبهم است و باید توسط مجلس و دولت شفاف شود و در دستورالعملی بهره‌مندان از این صندوق و نحوه کمک دولت و سهم ایثارگران در آن مشخص شود. علاوه بر آن نحوه کمک‌های رفاهی
و حمایتی صندوق درباره ایثارگران نیز تعیین شود.


قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران (11)

یوسف مجتهد - ماده 48 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، به قانون پرداخت پاداش پایان‌خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری کارکنان دولت و اصلاحیه‌های آن اشاره دارد. برابر ماده3 این قانون، چنانچه کارکنان رسمی، ثابت و دارای عناوین مشابه، خود یا یکی از افراد تحت تکفل آنان فوت نماید، بیست‌برابر حداقل حقوق مبنای قانون نظام هماهنگ پرداخت،کمک‌هزینه دریافت خواهند کرد. این مبلغ در سال92 برابر 80.48.000ریال است.برابر همین ماده بنیاد مکلف‌شده است که این کمک‌هزینه را به هر یک از ایثارگران غیرمستخدم دولت، مشروط بر آنکه خانواده آنان این کمک‌ را به موجب قوانین و مقررات دیگری دریافت نکرده باشند پرداخت کند. منظور از ایثارگران در این ماده قانونی، خانواده شاهد، آزادگان و جانبازان با هر درصد جانبازی هستند.

در ماده49 به کمک‌هزینه ازدواج برابر مفاد قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌‌های ضروری به کارکنان اشاره شده است.دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون جامع موظفند برای مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، آزادگان، جانبازان و فرزندان آنان برای یک نوبت، هدیه ازدواج را به میزان دوبرابر سایر افراد پرداخت کنند. هدیه ازدواج ایثارگران و فرزندان آنان مبلغ 16.096.000یال است که توسط دستگاه‌های اجرایی برای ازدواج آنان یا فرزندانشان و برای یک بار ازدواج پرداخت خواهد شد. پرداخت این هدیه برای ایثارگرانی که تحت پوشش دستگاه‌های اجرایی نیستند برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

جانبازان بدون محدودیت درصد از این مزایا برخوردار خواهند بود.
ماده50 قانون جامع، به تسهیلات بانکی بابت مساعدت در امر ازدواج خانواده شاهد، جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان اشاره دارد. ایثارگران فوق و فرزندان آنان همواره به میزان دوبرابر ضوابط بانکی که از سوی شورای پول و اعتبار برای تسهیلات ازدواج به صورت قرض‌الحسنه تخصیص می‌یابد، برخوردار خواهند شد.

برابر ماده 51 قانون جامع، تمامی دستگاه‌های اجرایی موظفند در احکام حقوقی شهدا، جانبازان25درصد و بالاتر و آزادگان شاغل مبلغی معادل 25درصد حداقل حقوق کارکنان دولت که هر سال توسط دولت تعیین می‌شود به عنوان فوق‌العاده‌ ایثارگری به طور ماهانه پرداخت کنند. این ماده قانونی 2 تبصره دارد که در تبصره اول بر پرداخت این فوق‌العاده به ایثارگرانی که مستخدم دولت نیستند، توسط بنیاد تأکید دارد و در تبصره دوم محروم کردن این فوق‌العاده از جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی است که به صراحت بر حذف این فوق‌العاده از حقوق آنان اشاره دارد.

متأسفانه رئیس مجلس در ابلاغ این قانون از طریق روزنامه رسمی به صورت ناقص و مبهم به برخی اصلاحاتی که در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت بر آن تأکید شده بود، پرداخت، لکن این اصلاحات پراشتباه باعث بروز ابهامات و ایرادات بیشتر در قانون جامع شد که اگر از نظر کارشناسان خبره بهره می‌گرفت شاید این قانون با این مشکلات جدی مواجه نمی‌شد. در مصوبه مجمع به قوانینی که از سال 86 تا 2دی‌ماه سال91 تصویب شده اشاره و بر ابقای آن تصریح شده است.

درحالی که در تبصره 2 ماده68 قانون مدیریت خدمات کشوری به فوق‌العاده ایثارگری کارکنان دستگاه‌های اجرایی اشاره و در احکام کارگزینی آنان اجرا شده است، اصل ماده51 قانون جامع برای کارکنان دستگاه‌های اجرایی موضوعیت ندارد تا نسبت به حذف این فوق‌العاده اقدام شود، لکن تبصره یک این ماده برای غیرمستخدمین دستگاه‌های اجرایی کماکان بر قوت خود باقی است.
بنابراین جانبازان 25درصد و آزادگانی که مستخدم دستگاه‌های اجرایی نیستند این فوق‌العاده را باید از بنیاد شهید دریافت کنند.

این فوق‌العاده در سال92 مبلغ 1.225.000 ریال تعیین شده است. بر اساس ماده53 قانون جامع، بیمه‌درمانی فرزندان ذکور شهدا پس از فراغت از تحصیل تا زمان اشتغال، حداکثر به مدت 3سال توسط بنیاد، محاسبه و پرداخت می‌شود.

مرخصی استحقاقی و عملیاتی استفاده‌نشده شهدا و مفقودالاثرها به ازای هر ماه طلب مرخصی آنان، معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای دریافتی آنان محاسبه و از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط پرداخت می‌شود. با عنایت به اینکه حقوق اکثر شهدا توسط بنیاد پرداخت می‌شود، این محاسبه در پایان 30سال سوابق خدمتی شهدا باید محاسبه و به بازماندگان آنان پرداخت شود. در این پرداخت تفاوتی بین مستمری‌بگیران شهدا یا دریافت‌کنندگان حکم حقوقی شهدا وجود ندارد و این موضوع برای هر دو دریافت‌کننده یکسان عمل می‌شود.

مشمولان قانون حالت اشتغال(شهدا و جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی) همانند سایر کارکنان شاغل دستگاه‌ها، از تمامی تسهیلات اجتماعی، رفاهی، آموزشی و خدمات قابل ارائه به کارکنان دستگاه‌ها، نظیر دفترچه اتکا، علاوه بر تسهیلات بنیاد برخوردار خواهند بود. بنابراین تمامی اقدامات دستگاه‌های اجرایی درباره محدود‌ساختن خدمات و تسهیلات به مشمولین حالت اشتغال خود، خلاف قانون بوده و قابل پیگیری در مراجع قانونی خواهد بود.

برابر ماده 54 قانون جامع، چنانچه جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی (مشمولین قانون حالت اشتغال) قبل از رسیدن به سن بازنشستگی فوت کنند، عائله تحت تکفل آنان از حقوق و مزایای حالت اشتغال تا تکمیل 30سال بازنشستگی برخوردار بوده و پس از آن به صندوق بازنشستگی مربوط معرفی خواهند شد


قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران(12)

یوسف مجتهد - برابر ماده(56) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، حقوق وفوق‌العاده شغل و سایر فوق‌العاده‌ها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف است.

قبل از تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی تمامی جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات برحقوق و دستمزد معاف بودند، لکن برابر این ماده خانواده شاهد نیز به معافیت از مالیات اضافه شده‌اند، لذا از تاریخ تصویب قانون جامع(91.10.2) پدر، مادر، همسر و فرزند شهید نیز از پرداخت مالیات بر حقوق و دستمزد معاف هستند، مرخصی ایام اسارت آزادگانی که قبل از اسارت شاغل بوده یا بعد از اسارت شاغل شده‌اند به میزان دوبرابر محاسبه و براساس آخرین حقوق و مزایا قابل پرداخت خواهد بود.

برابر ماده58 وزارت دادگستری با هماهنگی قوه قضائیه نسبت به ارائه حمایت‌های قضایی از خانواده شاهد، جانبازان25درصد و بالاتر و آ‌زادگان در مراجع قضایی جهت استیفای حقوق آنان اقدام خواهد کرد. هزینه ارائه خدمات قضایی از محل اعتبارات مصوب بنیاد تامین خواهد شد. علاوه بر آن به شکایات ایثارگران از عدم اجرای صحیح قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در کمیسیون ماده (16) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان رسیدگی خواهد شد.

در ماده (59) قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و کانون وکلای دادگستری موظفند 25درصد از سهمیه صدور پروانه سردفتری، وکالت و مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به خانواده شاهد، جانبازان 25درصد و بالاتر و آزادگان با 6ماه سابقه اسارت و رزمندگان با 6ماه سابقه حضور در جبهه در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند. تخصیص این سهمیه همواره با مشکلاتی مواجه بوده است اما باتوجه به امکان رسیدگی این موضوع در کمیسیون ماده 16 دسترسی ایثارگران به سهمیه تعیین شده آسان‌تر خواهد شد و سازمان‌های ذی‌ربط نمی‌توانند مانعی برای اجرای قانون همچون گذشته ایجاد کنند.

تمامی دستگاه‌های مشمول ماده(2) قانون جامع مکلفند حسب درخواست جانبازان و آزادگانی که قبل از تصویب این قانون در خدمت دستگاه بوده و قطع همکاری کرده‌اند صرفا برای یک‌بار نسبت به اعاده به خدمت آنان اقدام کنند. افرادی که به موجب رای صادره از مراجع قضایی یا هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری یا سایر مراجع قانونی مربوط به دلیل محکومیت از کار برکنار شده‌اند مشمول ماده60 نمی‌شوند.

باتوجه به اینکه برابر بند الف ماده 44 قانون برنامه پنجم توسعه فرزندان شهدا از تمامی قوانین و مقررات مربوط به جانبازان 50درصد و بالاتر بهره‌مند خواهند بود آنان نیز مشمول این ماده قانونی هستند. از نکات مهم این ماده نسبت به ماده(4) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان در خصوص اعاده به خدمت، افزودن نام آزادگان و تسری این قانون به تمامی دستگاه‌های اجرایی است که نسبت به قبل، حوزه شمول دستگاه‌های اجرایی قانون تسهیلات به مراتب بیشتر و گسترده‌تر شده و می‌توان گفت هیچ دستگاهی از حوزه شمول این ماده قانونی خارج نشده است.

قانون 2
در ماده (61) تهیه آیین‌نامه‌های اجرایی فصل معیشت و رفاه که ازماده (37) آغاز شده است به بنیاد، وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح، ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبری رئیس‌جمهور واگذار شده تا پس از تهیه، به تصویب هیات وزیران برسد.

فصل هفتم قانون جامع به امور فرهنگی، آموزشی، ورزشی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تخصیص یافته است. در ماده(62) قانون جامع، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی دولتی،‌ دانشگاه آزاداسلامی و مراکز آموزش عالی غیرانتفاعی موظفند با رعایت مقطع تحصیلی و نوع موسسه، نسبت به انتقال آزادگان، جانبازان 25درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان و دانشجویان شاهد به دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل سکونت خانواده آنان یا نزدیک‌ترین محل و همچنین تغییر رشته همطراز در گروه آزمایشی مربوط، برای یک‌بار اقدام کنند. لذا شرط انتقال برای مشمولین این ماده فقط مقطع تحصیلی و نوع موسسه بوده و برای تغییر رشته شرط همطرازی در گروه آزمایشی ملاک عمل است و تعیین سایر شرایط مانند پرداخت وجه و... خلاف قانون بوده و قابل پیگیری در کمیسیون ماده(16) خواهد بود.

به منظور توسعه، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و زنده‌نگه‌داشتن یاد شهیدان و حفظ و تقویت شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد، ایثار و شهادت، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت به ریاست رئیس‌جمهور و ترکیبی از بالاترین مقامات تشکیل می‌شود. شرح وظایف این شورا به قرار زیر است:

1- سیاستگذاری در زمینه احیا، حفظ، ترویج و نهادینه کردن فرهنگ جهاد،‌ایثار و شهادت

2- ساماندهی و هماهنگی در برنامه‌ریزی‌های کلان دستگاه‌ها و نهادهای متولی دولتی و غیردولتی

3- به کارگیری ظرفیت‌های جامعه و کشور برای تحقق اهداف شهیدان، جانبازان و آزادگان

4- ساماندهی نحوه تجلیل و تقدیر از ایثارگران و استفاده از توان و ظرفیت آنان در توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

این شورا با ترکیبی از مقامات بلندپایه کشور و به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود و اهداف بلندی را دنبال می‌کند. امید است سرنوشت این شورا مانند ستادها و شوراهایی که در گذشته در قوانین به همین منظور تاسیس و تشکیل شده بودند ولی حتی در حد تشکیل جلسات اولیه به سرانجام نرسیدند، نباش

قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران (۱۳)
یوسف مجتهد - برابر ماده۶۳ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت تشکیل می‌شود که به شرح وظایف و ترکیب آن اشاره شد.

دبیرخانه این شورا در بنیاد مستقر بوده و دستگاه‌های اجرایی موظفند به منظور توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از تشکل‌ها و سازمان‌های غیردولتی فرهنگی، هنری، پژوهشی و ورزشی که در حوزه ایثارگران فعالیت‌ می‌کنند حمایت مادی و معنوی به عمل آورند. دستورالعمل‌های داخلی شورا به پیشنهاد دبیرخانه به تصویب شورا می‌رسد و مصوبات این شورا با تایید رئیس‌جمهور لازم‌الاجرا خواهد بود. بدیهی است حمایت‌های مادی و معنوی که دستگاه‌های اجرایی مکلف به اعمال آن هستند توسط شورا مشخص و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

با عنایت به اینکه در قوانین بودجه سنواتی کل کشور و قوانین پنج‌ساله جمهوری اسلامی بارها بر پرداخت 100درصد شهریه ایثارگران تاکید شده ‌، این موضوع با صراحت کامل در ماده66 قانون جامع تکرار شده است. در این ماده قانونی بنیاد موظف شده است نسبت به تامین و پرداخت 100درصد هزینه شهریه کلیه دانشجویان شاهد شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان 25درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنها که در موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر موسسه و دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول به تحصیل هستند، اقدام کند.

جزئیات مربوط به این ماده به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که توسط بنیاد با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید. بنابراین اقداماتی که توسط بنیاد در قالب بخشنامه و آیین‌نامه مبنی بر محدود ساختن پرداخت شهریه برخی موسسات آموزش عالی و عدم پرداخت شهریه برخی دانشگاه‌های دیگر یا تعیین سقف ترم برای پرداخت شهریه‌ها‌ یا هر محدودیت دیگر انجام شده مغایر قانون بوده و قابل پیگیری در مراجع قانونی است.

در ماده67 بنیاد موظف شده است نسبت به تامین و پرداخت هزینه‌های خدمات آموزشی طرح شاهد در برنامه‌های آموزش عمومی و سایر برنامه‌های آموزش عالی اقدام کند. علاوه بر آن نسبت به پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد، جانبازان 25درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنها اقدام کند. براساس آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما با همکاری بنیاد حداکثر ظرف مدت 6ماه تهیه شده و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما و کلیه دستگاه‌های متولی امور فرهنگی کشور موظفند نسبت به تولید برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی و هنری مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت اقدام و از هنرمندانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند به خصوص هنرمندان ایثارگر حمایت کنند.

بنیاد موظف است با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ظرف مدت 6ماه نسبت به تهیه آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان علمی، فرهنگی، ورزشی و هنری خانواده شاهد و ایثارگران برای حضور در عرصه‌های ملی و بین‌المللی اقدام کند. این آیین‌نامه به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

براساس ماده70 قانون جامع، وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کلیه دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی و دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده‌2‌ این قانون موظفند در اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، بورس‌های تحصیلی داخل و خارج کشور، فرصت‌های مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی 20درصد از سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان، ‌همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25درصد اختصاص دهند. حداقل حدنصاب شرایط علمی برای کلیه رشته‌ها 70درصد و برای رشته‌های پزشکی 80درصد است. محدودیت درصد برای جانبازان در استفاده از سهمیه‌های فوق وجود ندارد.


موضوعات مرتبط: آزادگان
[ سه شنبه 22 مرداد1392 ] [ 1:10 ] [ علی اصفهانی ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام. آزاده کمپ 17نهروان و تکریت 20 مقدم شما را خوش آمد میگوید. این وبلاگ جهت گرد آوری عزیزان آزاده هم اردوگاهی و ارتباط نزدیکتر با آنها راه اندازی شده است شاید خیلی از ما به دنبال همدیگر میگردیم و از هم بی اطلاع هستیم ،امیدوارم بتوانیم از این طریق فاصله ها را کوتاه کنیم از دوستان عزیزی که از این وبلاگ دیدن میکنند تقاضا دارم جهت ارتباط و آشنایی و یاد آوری خاطرات گذشته نسبت به اطلاع رسانی اقدام کرده و در صورت تمایل مشخصات خود و دوستانی را که مایل به پیدا کردن آنها می باشید را ارسال کرده. شاید از این طریق پیدا کنیم همدیگر را
لینک دوستان
پیوندهای آزادگان
امکانات وب



  • آزادگان نستوه